Tuesday, October 5, 2010

doktor..doktor..



salam,

scene 1: tengah menyibuk kat kaunter kat ward, mencari fail patient.
" assalamualikum doktor, saya nak tanya sikit, "
" minta maaf encik, saya belum jadi doktor lagi (senyum..) "

scene 2: berjalan di koridor, dari surau.
" doktor, doktor..kat mana toilet? "
" eem..jalan straight, pastu pusing kanan.. pakcik saya bukan.. " (xsempat cakap, dah pegi, nak cepat kot)

scene 3: di ward, clerk patient.
tengah clerk sorang makcik ni, ada bunyi phone, anak dia angkatkan,
" doktor tengah tanya soalan kat mak ni.. " (medical student la dik..belum doktor lagi--cakap dalam hati)

scene 4: di surau, sebelum berqailulah..
" adik, surau ni memang langsir die separuh je ke? "
" taklah, sebelum ni tutup je semua, tapi maybe die tengah basuh kot langsir yang separuh lagi, tapi..dah lama dah ni, or ni mungkin taktik die untuk mengelakkan kitaorang bising..huhu"
" oo..(sambil tengok name tag aku) eh, nama adik sama ngan nama kakak akak la..die pun doktor jugak "
" oo..yeke (muka excited)..jarang saya jumpa orang yang nama sama ngan saya. die dah jadi doktor dah? "

-----------------------------------------------------------

ni antara peristiwa dan dialog yang berlaku kat hospital.
memang banyak kali orang panggil aku doktor..
tak taula sebab apa,
nak kata ada gaya macam doktor, tak bergaya pun..(stethoskop pn kadang2 xbawak)
nak kata tinggi macam doktor, memang tak lah kan,
tapi ramai je yang tahu kami semua ni student.
ada sesetengah orang je yang tak tahu..
selalunya, pakcik2, makcik2..

tapi aku tak kisah sangat,
suka pun ada gak,
semangat nak belajar pun bertambah,
sebab diorang secara tak langsung mendoakn aku,
selalu jugak, habis je clerk patient, cakap kat mereka, 'semoga Allah sembuhkan..'
dan mereka balas, 'terima kasih..belajar elok-elok ye..'
aku balas balik, ' InsyaAllah, doakan ye makcik..'

dalam kita nak mencapai sesuatu kejayaan itu,
doa dari ibu bapa,
guru2/pensyarah2/doktor2/prof2,
pesakit2, sahabat2,
sangat penting..

hablumminallahu wa hablumminnas..

p/s 1: rabu ni short case. moga Allah permudahkan..untuk aku dan sahabat2..
p/s 2: racist kah aku? sbb selalu kalu bole nak clerk pts yg sebangsa n seagama..rasa selesa ckit
p/s 3: semakin hari semakin sedih nak tgglkn o&g.
p/s 4: td ada sahabat cakap mulut aku masin.. sebab die tiba2 kene wat short case td..aku main cakap je die kene wt hr ni..tiba2 btul pulak..(firasat oh firasat)


No comments: