Sunday, December 19, 2010

bukan hobi


bismillah,

berada di rumah sekarang,
curi-curi balik,
kalau bahasa asrama dulu-dulu, fly,
kalau ikutkan memang rasa bersalah,
tapi kat blok tu, tinggal 3 orang je,
atas faktor keselamatan, dan kerinduan,
keputusan yang sukar ini terpaksa dibuat :p

tinggal 3 minggu lagi aku di tanjung karang ini,
posting yang sangat berbeza, lain dari lain,
tak perlu ke ward, tak perlu baca buku sangat,
kat sini banyak mengajar aku tentang diri aku sendiri,
tentang kawan-kawan, tentang pengalaman,

kami perlu buat family case study (fcs),
perlu ke ward mencari patient,
clerk, pastu buat home visit,

patient aku, pakcik S di diagnosed COAD,
aku dan 2 orang sahabat pergi ke rumahnya,
perjalanan yang menarik,
dengan sawah memenuhi kawasan kampung itu,

kami perlu tanya dengan terperinci,
tentang psychosocial, socioeconomic status,
tentang family members, keadaan rumah, persekitaran,

harapnya aku dapat capai target fcs ini,
to treat patient in holistic approach,
treat a patient as whole person, not the disease only,

-------------------------------------------------------

kat posting ni jugak,
dapat jumpa ramai orang kampung yang baik-baik belaka,
waktu buat survey yang lepas, kami di jamu air kelapa,
di beri 2 buah betik untuk di bawa pulang,
di layan dengan baik sekali,

pertama kali makan seafood kat jeram, main bumper car, swing chair,
dengan kawan-kawan,
macam duduk kat sekolah semua perempuan je,
kalau posting sebelum ini,
nak buat apa-apa mesti ada lelaki join sekali,
kali ini, tak lagi :)

dulu sebelum berposting ini,
dengar macam-macam cerita tak best,
sosial berlebihan kata mereka,
tapi alhamdulillah untuk group aku kali ini,
kurang berlaku semua itu,

cuma terfikir lemahnya diri ini,
bila berhadapan dengan situasi yang memerlukan teguran,
aku kadang2 segan untuk menegur, atau menasihat,
masih kurang kekuatan untuk bersuara,

bila di uji dengan nikmat kelapangan masa pula,
aku hampir gagal di situ,
banyak lagha dari manfaatnya,
banyak tido, main dari ibadahnya,

terkesan dengan kata-kata ini,

"Dakwah bukan hobi di waktu lapang!"

"Mungkin, masa kita terlalu lapang, sebabnya di hujung sana, ada insan yang kesempitan, kerana melakukan kerja. Yang sebenarnya kerja kita!"

“Bersegeralah melakukan berbagai amal soleh sebelum datangnya bermacam fitnah seperti malam yang gelap gelita”. (Riwayat Ahmad, Muslim dan Tirmizi)


p/s: Ya Allah, berilah kami kefahaman, kekuatan, dan keyakinan dalam berjuang, bantu kami istiqamah dan tsabat dalam menegakkan agamaMu, Ya Allah.
p/s: entri yang tak berfokus
p/s: rindu nak pergi ward


No comments: