Thursday, December 23, 2010

aku dan dia :)


bismillah,

berapa banyak masa lagi yang ada untuk aku dapat tatap wajahnya,
berapa banyak waktu lagi untuk aku dapat lihat senyumnya,

kerut dan uban yang menjadi bukti penat lelah dia untuk kami semua,
membesarkan kami yang bermacam ragam,

berapa banyak waktu yang masih ada,
untuk aku dapat berbakti pada dia,
untuk aku balas segala jasanya, mampukah aku?

adakah aku masih punya waktu,
untukku dengar segala kata nasihat dari dia,
untukku ketawa dengan senda guraunya,

kenangan itu, masih segar di ingatan

aku pulang dari sekolah, mengadu sakit perut yang amat sangat,
dia yang kerisauan, membawaku ke hospital
di diagnose appendicitis, aku di pindah ke HKL,
dialah yang menjagaku siang dan malam,
menemaniku selama berada di ward,
ke dewan bedah untuk menjalani appendicectomy,
muka dia yang kerisauan masih jelas dalam ingatanku,

setiap kali aku menghadapi peperiksaan,
dia tak lupa, tak jemu mendoakanku,
berpuasa, beribadah, berdoa memohon pertolongan dari Dia yang Maha Kuasa,
agar segala urusanku dipermudahkan,

setiap kali aku pulang ke kolej, ada sahaja bekal yang akan disediakan untukku,
sama juga setiap kali ku pulang ke rumah, ada sahaja juadah kegemaranku tersedia,
bukan aku tak tahu, sibuknya dia sebagai seorang isteri, seorang ibu, juga seorang pendidik
tapi, kerana kasih sayang itu, penat bukan menjadi alasan

di saat ku sedih dengan keputusan examku,
dia tak jemu memberi kata perangsang.

di saat ku kembali ke kolej,
pipiku ini tak lupa dikucupnya.

sayu dan sebak dada ini,
saat mendengar doa tulus untuk anak-anaknya tersayang,
ketika solat berjemaah itu berakhir,
dia sebut setiap daripada kami ini dalam doanya itu,

dia yang peramah,
dia yang penyayang,
dia yang sangat berbakat-melukis, memasak, menjahit, menghias, berkebun
dia yang menjadi sayap kanan keluarga,
dia yang menjadi kekasih hatiku,
dia yang kugelar emak,

aku tahu, suatu hari nanti jika bukan aku yang pergi meninggalkan dia, mungkin dia yang akan pergi meninggalkanku. Moga dengan kesempatan waktu yang ada ini, dapatku berbakti kepadanya dan membuatnya tersenyum sentiasa.

Ya Allah, kau panjangkan umur ibuku dalam mentaatiMu, kau ampunkanlah dosanya, kurniakan kesejahteraan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat kepadanya. Terima kasih Ya Allah kerana menjadikan dia ibu yang terbaik buatku..

sanah helwah ya ummi. uhibbuki fillah abadan abada. :)


"dan kami wajibkan manusia berbuat kebaikan kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung bersusah payah dan telah melahirkannya dengan menanggung kesusahan" al-ahqaf:15

No comments: