Sunday, July 1, 2012

hati baru


bismillah,

sudah banyak yang di tulis, tapi dipadam, ditulis semula, dan dipadam lagi.
cuma, nak kongsi ayat ustaz waktu liqa' fiqri baru-baru ni,

"ramai yang pentingkan pengurusan masa. bagaimana dengan pengurusan ruhiyyah?"
tadabur surah al-muzammil ayat 1-8:
3 wirid (amalan yang ma'thur dari Rasulullah saw) terdapat dalam surah ni

1. tahajjud: kuruskan tidur, gemukkan ibadah
2. baca quran dengan tartil
3. zikrullah

---------------------

"ustaz, apa patut kita buat kalau kita rasa down?" tanya seorang sahabat
"siapa yang paling tahu kenapa kita rasa down?" ustaz jawab dengan persoalan
"Allah." jawab sahabat tadi.

"Allah yang mengizinkan kita rasa down, kita rasa lemah, kita rasa lelah. tapi, Dia juga yang mengizinkan kita bersemangat semula, rasa kuat, rasa tenang. jadi kembalilah pada Dia. mengadu pada Dia. kita mengadu pada sahabat, mungkin dia memahami 50% perasaan kita, andai mengadu pada Allah, Dialah Yang Maha Memahami, tersangat faham keadaan dan perasaan kita" jelas ustaz

-------------------------------------------------------------

teringat kata seorang sahabat;

'aku lebih suka di uji dengan ujian kesusahan berbanding ujian kesenangan. ujian kesusahan membuatkan aku lebih dekat dengan Allah dan hati aku lebih rapat denganNya. andai diuji dengan kesenangan, aku takut aku lebih jauh dari Allah. aku takut mendapat murka Dia'

takutnya kalau dalam satu-satu hari, ada rasa happy
tapi Allah tak redha dan tak  happy pun dengan kita,
dan tak redha dengan apa yang kita happy."

Allahhu Musta'an,

gelisahkanlah hati dengan dosa, 
tenteramkanlah hati dengan pahala. 

dari Wabishah bin Ma'bad, ia berkata: "aku telah datang kepada Rasulullah, lalu beliau bersabda: "apakah engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan?" aku menjawab, "benar." Beliau bersabda: "mintalah fatwa dari hatimu. kebajikan itu adalah apa-apa yang mententeramkan jiwa dan menenangkan hati; dan dosa itu adalah apa-apa yang meragukan jiwa dan meresahkan hati, walaupun orang-orang memberikan fatwa kepadamu dan mereka membenarkannya." 
(HR Ahmad dan Darimi, hadith hasan)

hari yang baru, hati yang baru!
selamat memulakan hari.

bismillah.. :)





p.s: esok ke kem ppd. seminggu di sana, dan bermulalah kehidupan sebagai pelajar tahun akhir perubatan sekembalinya dari kem. dan hingga saat ini, aku masih tak packing barang lagi. huh. 






2 comments:

wardah said...

sepeti ku kenal gambar itu..

[MH] said...

rindu awak. sekian