Thursday, June 24, 2010

Masa akan terus berlalu..

masa akan terus berlalu, tidak menunggu insan yang lalai dan leka

Salam,

Ni cerita semalam la ye, sebab penat sangat, tak larat nak tulis semalam. Ok, hari semalam dimulakan dengan pemergian ke ward, untuk mengambil sejarah pesakit. Seawal pukul 7.15pg, saya berjalan ke PPUKM. Sampai je sana, pergi ke ward surgery perempuan. Berjalan dengan harapan dapat patient yang baik dengan kata lain dapat bercerita dengan baik tentang sakit-sakit yang dialami. Tengok pada board, ada new case. Terus ke katil makcik tersebut.

"Assalamualikum makcik S, saya ***, pelajar perubatan tahun 3, boleh saya tanya soalan sikit?" Makcik S menerima dengan hati terbuka(hehe, pandai2 je). Baru sahaja 2 soalan dikemukakan, datangla sorang kakak nurse, "makcik, pakai baju ni ye, kita nak bedah pagi ni," Saya pun minta izin untuk mengundurkan diri kerana tidak mahu mengganggu makcik S menyalin baju untuk ke dewan pembedahan. "eh, takpela..sambil-sambil makcik salin baju ni, bolelah tanya soalan," "oh, baiknya makcik ni"(cakap dalam hati). Sambil saya bertanya soalan, saya tolong makcik S mengikat tali belakang pada baju pembedahan tersebut.

Lepas sahaja clerk patient, saya terus bergegas ke auditorium untuk CPC. tak ingat nama panjang die, tapi C yang belakang tu untuk conference. Semua pelajar perubatan dari tahun 3 hingga 5 wajib hadir untuk CPC. Prof2 dan doktor2 pun datang jugak. Biasanya, doktor-doktor akan present case yang menarik dan rumit. Seperti biasa, kalau saya tak tersengguk dalam lecture tu memang bukan saya la. :p

Dalam pukul 9.30am, CPC habis. Saya dan beberapa Hepatobiliary(HPB) team member bergegas ke klinik pulak. Dalam surgery deparment, kami dipecahkan ikut team masing2. Ada team vascular, colorectal, MIS, E&B(endocine n breast) dan HPB. Walaupun kami team HPB, kami tetap kene tahu semua kes dalam setiap team tu. So, untuk klinik pagi tu, team kami perlu masuk klinik vascular. Macam biasa, sebelum masuk klinik tu, kene kenalkan diri pada prof or doktor yang ada kat situ. "assalamualikum prof, we are 3rd year medical student, can we attach to your clinic?" Masa dekat klinik ni la, doktor baca nama saya pada name tag. "***! what's the meaning of your name" Ingatkan masa kat sekolah je kene tanye makna nama, kat U pun sama rupanya. Kat klinik memang kene berdiri sepanjang masa, sampai la klinik habis.


Dalam 3 jam berdiri dan di soal dengan pelbagai soalan oleh doktor, tamatlah sesi klinik untuk hari tu. Masa tu dah tak fikir lain dah, terus nak pegi surau, qailulah..huhu. Habis je solat, terus pergi ke stargate. tak taula, kenapa nama die camtu. Tapi, stargate ni macam bilik seminar biasa je, nama je gah..haha, (harap pihak atasan PPUKM tak kan terjumpa blog ni). Kami ada workshop. Kat sini, banyak ilmu baru kami belajar. Belajar buat breast examination(pada patung!), PR examination, suture, venepuncture, branula. Best sangat.


Habis je workshop, pegi teman kawan clerk patient. Dalam pukul 4.45pm terus pegi surau untuk sambung qailulah..haha. tapi tak sempat pun, dah azan. Lepas je solat, ada perjumpaan. Perjumpaan yang memerlukan otak untuk berfikir dan menerima maklumat dengan baik. Dengan keadaan yang penat, memang tak dapat berfikir dengan baikla. Tapi cuba jugakla..huhu


Pukul 7pm, balik bilik, bersihkan diri, solat. Lepas isya' ada study grup. 1st presenter plak tu. Kene present elok2, amanah ni. Alhamdulillah,berjalan lancar. Malam tu, 3 orang yang akan present. Dan untuk presenter yang ketiga tu punye turn, saya tertido! Ingatkan diorang tak perasaan, "Eh, *** tertido ke?"tiba-tiba je dengar suara tersebut. "eh, xdela" haha(cover2).
Ish2, dalam study grup pun boleh tertido. Tapi, saya memang bole tido kat mane2 je. Pernah sekali tu, saya tertido dalam keadaan berdiri..hihi..sebaik stabil, kalau tak, dah tumbang.

Pukul 11.30pm, balik bilik. Ada ym conference pulak. sambung perjumpaan petang tadi melalui ym pulak. Kali ni, perlu brain storm semaksima mungkin. Ym conference habis dalam pukul 1am. Ok, baru bole tido. Kadang-kadang semangat tu naik turun,

tapi satu ayat yang akan membangkit semangatku semula;

' terima kasih ya Allah kerana menjadikan hidupku padat agar tidak aku malu berhadapan denganMu nanti dalam keadaan kosong dan terlopong'

berikan ku kekuatan Ya Allah

p/s 1: post ni memang panjang, tu belum dihuraikan lebih lanjut lg
p/s 2: mcm mne nak tulis sesuatu dengan tidak skema tapi berbunyi matang? susah jugak

No comments: