Monday, June 21, 2010

perlu ada blog ke?

Salam,

Tak pasti, nak bahasakan diri sbg saya?ana?aku?nama sendiri? Saya, lebih manis kot. Nak kata ada bakat menulis, memang satu penipuan la tu. Tapi bakat membaca memang tak dinafikan ada.huu.. saya lebih suka membaca daripada menulis, lebih suka diam drpd bercakap(yeke?), lebih suka memerhati drpd diperhati(huh, sapa nk tgk kamu?). Kesimpulannya, saya tak suka exposekan diri, sangat pemalu sebenarnya. So, kenape nak buat blog pulak? Mungkin, terpengaruh dengan blog saifulislam, mungkin jugak dengan blog2 dr sahabat lain. Mungkin sebab pernah dengar dari sahabat yang bagitau Dr. fadzillah Kamsah kata, menulis adalah terapi yang baik bagi seseorang individu itu. Ya, memang banyak kemungkinan. Tapi, memang niat asal untuk menulis blog adalah sebagai terapi sahaja. Macam ala-ala diari la. InsyaAllah kalau ada kekuatan dan kelebihan Allah bagi untuk jadikan blog "dari hati" ini sebagai salah satu medan dakwah, ana akan usahakan yang terbaik..ish, tiba-tiba tukar jadi ana pulak. Saya memang tak sangka boleh ada blog jugak akhirnya. Saya seorang yang buta IT sebenarnya(jangan buta hati dah). Masa kat matrik, banyak lagi basic2 function dalam microsoft word saya tak tahu. Sampai kawan saya kata, "ko kene belajar ni, nanti kat U takkan nak mintak orang lain ajarkan lagi" huhu..Ada satu hari tu, kat matrik jugak, kami semua kene buat essay BI bertajuk, 'My Ideal Partner'. Dalam essay tu, kene huraikan la ciri-ciri bakal suami yang diingini..tahu tak antara ciri yang saya tulis apa? He must be an expert in IT field..huhu.. sambung lagi ..because my IT knowledge was very poor.. I want him to teach me..hihi.. Mungkin, kalau kawan saya tahu yang saya dah ada blog, mesti die terkejut..Sekarang ni pun, saya still belajar lagi, banyak lagi yang perlu tahu. Yang penting kene positifkan diri. Dulu saya selalu ingat susah sangat nak tahu bab-bab IT, tapi sebenarnya kalau kita usaha, tak susah mana pun. Tapi sebelum tu kene banyak buat try an error la..huhu, memang banyak la error nye.. ok, dh dapat point penting kat sini, usaha,usaha dan usaha. Walaupun ada salah pada mulanya, jangan kita cepat putus asa. Positifkan diri juga amat penting. Bukan untuk belajar IT je, tapi praktikkan untuk kehidupan kita yang sudah pasti ada jatuh bangunnya. Bagi pendapat penulis sendiri, gaya bahasa untuk post ini sangat tidak matang, tidak selari dengan pertambahan usianya..walaupun, sering dianggap oleh sahabat2, diri ini mempunyai sifat2 keibuan(huh??)mungkin di post lain kita boleh huraikan tentag isu ini. ok, serius sikit.. "kita tidak di cela kerana tidak sampai ke tingkatan takwa yang paling tinggi, tapi kita dicela kerana tidak membuat usaha, sedangkan kita masih berkemampuan"

waallahu'alam

p/s 1: baru balik dr study grup..penat, tapi berbaloi. al-mulk & as-sajdah sedang menanti.
2: nak cuba post sehari satu post. (banyak nak tulis ttg medical school)

No comments: