Sunday, September 12, 2010

Merungut?

solat raya di masjid ini

salam,

memang aku suka kalau dapat cuti panjang (seminggu tu kira panjangla),
tapi, kalau cuti panjang-panjang ni, aku sedih sangat time nak balik u semula,
kalau cuti 2-3 hari tu, tak rasa sangat tahap ketidakmahuan kembali ke sekolah,
ish, kenapa la tak bersyukur ni, dapat cuti panjang merungut, cuti pendek pun merungut.

hati ni lagi sedih dan sayu sebab hari ke3 raya dah kene balik dah.
tak puas main dengan anak buah,
tak sempat nak tolong mak banyak,
duk rumah pun sekejap je.

tak suka rasa sekarang ni,
sunyi, tak macam kat rumah, riuh rendah,

tak suka perasaan sekarang ni,
sedih, tak macam masa duk rumah,
gembira dapat sembang2 ngan mak, dakwin dan semua orang

tak suka balik u!

tak suka itu dan ini,
itulah manusia, itulah aku, yang sering kali merungut,
tapi, aku juga manusia biasa,
ada perasaan rindu dan sayang pada mereka semua,
rasa gembira bila makan, bila bergambar, bila bergurau bersama
rasa best sangat bila duk rumah,
itulah fitrah manusia, fitrah seorang musafir.

tapi, aku kene bersyukur,
aku punya family,
aku ada baju raya,
aku masih dapat duit raya :p
aku dapat beraya bersama

tapi,
mereka yang di perantauan,
umat Islam di Palestin, Afghanistan,
anak2 yatim,
fakir miskin,

beraya di negeri orang,
beraya dengan ketiadaan keluarga tersayang,
beraya dengan baju lama,
beraya dengan kesedihan

masih nak merungut lagi???


Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya : “Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali”. (Riwayat At-Tarmizi dan Ad-Darimi)

Ya Allah, tabahkan hatiku meneruskan perjuangan dalam menuntut ilmu, istiqamahkan aku dalam meneruskan amalan di bulan ramadhan yang lalu. moga kami semua tergolong dalam kalangan hamba mu yang bertaqwa dan ketemukan kami dengan ramadhan akan datang, Ya Allah.


suka warna hijau ni

p/s 1: jom puasa ganti & 6!
p/s 2: Allah bagi kita rasa sedih, sayu, sunyi semua ni, nak bagi kita lagi dekat dengan Dia, mengadu pada Dia, doa pada Dia supaya kita tabah hadapi semua ni
p/s 3: stp kali raya, mesti krdt xde. so xdpt nak wish kat shbt2. minta maaf ye, msg xberbalas
p/s 4: buat dia yang baru kehilangan kakak tersayang, Allah tarik nyawa arwah di bulan yang paling mulia. Banyakkan bersabar dan berdoa untuk dia.
p/s 5: blog ni kebanyakan tentang diriku, luahan dari hati, so sangat tak sesuai kalau di link kn di blog mereka yang mempunyai penulisan yang hebat. (xyah link la ye)



No comments: