Tuesday, August 3, 2010

Dakwin

Basuh pinggan sama2


salam,

Dakwin adalah nama panggilan adikku. Beza kami 4 tahun. Sebenarnya, mak cakap mak tak sangka pun nak dapat dakwin ni, tapi dah rezeki. Sepanjang 4 tahun tu, aku dipanggil adik. so, bila dah dapat dakwin, bapak pun memberi aku gelaran lain. 'Kakdik'. kakak pun ye, adik pun ye. haha.

so, dakwin agak special sikit sebab dialah satu-satunya orang yang aku akan menamakan diriku sebagai kakdik.(ayat terbelit2). maksudnya, dengan dia je, aku akan bahasakan diri sebagai kakdik, dengan orang lain aku guna nama aku sendiri. Tak taula nape jadi macam tu. huhu.

Masa kecik-kecik dulu, kami tak rapat sangat. Sebab aku lebih rapat dengan bajim yang 2 tahun lebih tua dari aku. Tapi bila dah besar sikit, kami pun jadi rapat. Tapi, mengikut kajian(huhu..) dan pemerhatian, semua anak bongsu akan rapat dengan sume adik-beradik yang lain.

Dia memang suka bercerita. memang tak reti nak simpan sendiri. Cerita tentang sekolah, tentang kawan-kawan dia, termasukla sapa yang dia suka. Kalau ada masalah simple pun nak kene tanya pendapat aku. Tak taula, memang macam tu kot sifat anak bongsu ni. Aku pulak macam biasa kadang-kadang menjadi pendengar yang baik kadang-kadang tak baik. yela, cuba bayangkan, dia baca satu komik ni, pastu dia suruh aku dengar semua jalan cerita tu. Bila aku suruh dia pendekkan cerita tu, dia kata tak boleh, sebab semuanya penting. ish2..

Bagi aku, dari segi luaran memang nampak matang. Hakikatnya, tak pun. Kalau kat rumah, dia sangat tak matang. Manja je lebih. Tapi, menurut cerita dia, dia selalu menjadi rujukan kepada sahabat-sahabat dia kat sekolah. Dengan kata lain, dia antara yang matang di kalangan sahabat-sahabat dia. Tapi, kalau kami pegi kenduri atau apa-apa majlis, aku selalu dianggap adik. Bukan sebab dia nampak matang, tapi sebab aku nampak muda. haha..tak la, sebab aku lebih rendah dari dia. ;(

Tapi, dia selalu je tunjuk yang dia sayang kat aku. Aku ingat lagi, masa tu, aku nak SPM dia hadiahkan aku 2 batang pen yang dah dibacakan surah yassin. Dan jugak lirik lagu nasyid yang aku suka waktu tu. Walaupun pen tu murah je.hehe, tapi aku sangat terharu terima hadiah tu.

Dakwin dan aku rapat, antara faktornya adalah kami dari ovum yang dihasilkan daripada ovary yang sama. huhu.. Tak percaya? percayala.. sebab lepas je bajim lahir, mak di diagnosed ada ovarian cyst. so, satu ovary terpaksa dibuang. So, ada satu je ovary yang tinggal. Maknanya, kami dari ovary yang sama!

Kami berdua juga minum susu ibu sepenuhnya, tanpa ada campuran dari mana-mana susu di pasaran. So, mak cakap, sepatutnya, kami berdua lebih cemerlang dalam pelajaran. insyaAllah mak, kami sedang berjuang..! Dakwin memang bijak. Dapat cemerlang dalam upsr, pmr. Tahun ni nak spm pulak. Oleh sebab ada bakat dalam bercakap.haha. dia jugak aktif dalam pertandingan forum. Dia pernah jadi pemforum terbaik peringkat negeri! Muka masuk surat khabar lagi.. huhu (tengokla, adik sape)

pernah juga orang kata kami ni kembar. padahal, dakwin lagi cantik. (betul..). Dia juga selalu terikut-ikut aku. Spec nak tiru cam aku jugak. ish..sibuk je. Tapi, dia memang dari kecik-kecik dulu nak jadi doktor. Nak jadi macam Dr. Masyitah. Doktor pun ye, ustazah pun ye. haha. masa tu, dia tak tahu yang tu Dr phd. Tapi memang dia sangat minat nak jadi doktor, bukan macam kakak dia yang masih samar-samar masa nak isi borang upu tu.

Seronok sebenarnya ada adik perempuan ni. Kalau nak buat apa-apa mesti buat sama-sama. Kalau ada kenduri, kami berdua la yang akan basuh pinggan sama-sama. Kami berdua la yang akan kemas rumah sama-sama. Bila kakak aku kawin dulu, dakwin ada cakap yang dia rasa sedih, tapi dia cakap dia akan rasa sedih lagi kalau aku kawin nanti. ada-ada je budak ni..
tapi, aku selalu rasa dia yang akan kawin dulu..huhu

' dakwin, nanti bila kakdik dah sedia nak bagitahu yang kakdik ada blog ni, dakwin janganla terharu sangat bila baca ni..huhu..kakdik nak dakwin tahu yang kakdik sayang sangat2 kat dakwin. dakwin pun tahu kakdik susah sikit nak luahkan perasaan kakdik ni '

' sempena trial spm dakwin yang bertarikh hari ni, kakdik nak wish all the best! kakdik tahu dakwin bole wat! insyaAllah..'

" Ya Allah, sesungguhnya adikku ni, adik dan anak yang solehah. Ampunkanlah dosa2nya, Kau bantulah dia, terangilah hatinya dengan ilmu yang bermanfaat dan janganlah Kau lupakan apa yang telah dipelajarinya. Kurniakan kejayaan kepadanya di dunia dan akhirat. Hanya kepada engkau kami sembah dan hanya kepada engkau kami mohon pertolongan.."

p/s: Baru terima call dari dia malam tadi. Biasala tu, nak exam mesti call suruh doakan. Dia tak tahu kita doakan dia setiap hari

No comments: