Tuesday, January 11, 2011

7 huruf


bismillah,

aku cuti lagi!
di rumah sekarang,
macam tak padan je dengan status medical student,
lepas je exam mid sem 2 bulan lepas,
aku cuti seminggu sebelum masuk posting baru,

then, berposting jkm yang tak berapa sibuk itu,
habis je posting jkm, yang banyak jugak membuat cuti sendiri,
dapat pulak cuti seminggu sebelum masuk internal medicine punya posting.
lepas ni cuti raya cina pulak :)

---------------------------------------------------

semalam, amik dakwin dari kelas memandu,
hujan lebat sangat, sengaja beranikan diri bawak keta sorang diri,
alhamdulillah, selamat.

malam tu, budak tu bukak kelas mengaji pulak,
baru habis spm la kan, so dia menawarkan diri untuk mengajar budak2 mengaji quran,
6 orang student dia, semua lelaki, yang berbeza umur dan tahap pembacaan,
tiba-tiba aku dilantik jadi rakan kongsi pulak..haish..
bukan apa, aku tak berapa pandai mengajar budak-budak,
pastu bagi pulak aku ajar budak paling muda kat situ..

6 orang itu datang ke rumah kami, kelas dibuat di ruang tamu,
aku pun duduk kat sebelah budak paling muda itu,
syahmi namanya, dia tak bawak buku iqra'.
bila tanya tahu tak huruf-huruf jawi, dia geleng kepala.

aku pun selongkar bilik, cari buku iqra' no 1,
tak jumpa, mak kata dah bagi pada anis, anak sedara aku,
aku amik kertas a4 putih, tulis besar-besar huruf alif sampai kho,
7 huruf tu aku suruh budak itu ulang,
berapa kali dia menguap, ngantuk kot dengan cara pembelajaran
yang tak menarik itu,
aku buat-buat tak nampak je, bak kata guru aku dulu,
nak belajar quran, kene berdisiplin!

ada jugak la aku tukar-tukar kedudukan huruf2 tu,
dan beberapa teknik lain untuk membantu dia lebih mengingat,

tiba-tiba rasa hebat je siapa yang jadi cikgu tadika, guru sekolah rendah,
nak mangajar satu hal, nak melayan kerenah tu pun satu hal lain :)

-----------------------------------------------------------------------

“ Sebaik-baik di kalangan kamu orang yang belajar al-Quran dan mengajarkannya”
(Riwayat al-Bukhari)

"Sesiapa yang mengajarkan anaknya Al-Quran dengan melihat, maka diampunkan baginya dosanya yang lalu dan yang akan datang dan sesiapa yang mengajarnya dengan hafalan maka setiap anaknya itu membaca satu ayat, Allah menaikkan ayahnya satu darjat hingga akhir ayat yang diamalkannya."
(Hadis riwayat At Tabrani).


p/s: malam ni, tambah lagi 7 huruf pulak
p/s: rasa semangat pulak bila baca hadis2 kat atas :)
p/s: dah nampak ckit2 perancangan masa depan :)

No comments: