Sunday, March 13, 2011

bittaufiq wannajah buat bakal-bakal doktor sekalian!

bismillah,

tamat sudah study group.
tamat sudah long case.
cwu dan log book in progress (hoho, supervisor baik, kerja ditangguh-tangguh)
minggu depan, minggu terakhir untuk internal medicine,
mudahan-mudahan ia juga minggu terakhir aku posting dalam tahun 3 ini.

aku dan sahabat2 akan study week seminggu,
dan lepas tu akan exam final untuk 3rd year,
Allah, banyak betul nak kene baca dan faham,
aku selalu terfikir, hebat senior-senior yang dah lalui setiap tahun dalam medic course ni.
setiap kali exam, mesti terfikir ni.

aku lagi rasa kagum pada mereka yang amik medic waktu dulu kala,
waktu tak semua orang ada laptop,
waktu dulu yang tiada wifi,
bukan macam kita sekarang,
nak tahu something, google je,
nak siapkan cwu, search je journal kat internet.
sekarang library pun dah tak ramai orang pergi (aku la tu)

dulu susah-susah pun, mampu berjaya jadi doktor,
bukan doktor biasa-biasa, tapi jadi doktor yang hebat,
kita sekarang yang cukup serba-serbi
sepatutnya tak ada alasan untuk berjaya seperti orang-orang dulu,

esok, senior 5th year akan exam ikhtisas,
exam terakhir sebelum menjadi md(ukm), insyaAllah,
diberi masa 3 minggu untuk study week,
dengar macam lama, tapi untuk cover 10 posting,
aku pun rasa tak cukup,

secara rasminya exam ini akan menguji teori dan praktikal,
yang dipelajari selama 5 tahun di sekolah perubatan,
moga Allah memberi ketenangan, kemudahan pada mereka semua.

hari itu ke ward, jumpa seorang pakcik.
tanya-tanya soalan, pastu buat p.e.
tangan dengan kaki dia ada macam ni.





































pakcik ni ada gout (increase uric acid)
yang swelling of the joint tu kita panggil dia tophi
sembang-sembang lagi, katanya
dia kene datang lagi 21-25hb.
sebagai patient untuk exam.

hoho. pakcik tu terlepas cakap sebenarnya,
so, aku dah bagitau pada beberapa kakak 5th year tentang case ni,
rezeki diorang.

ada ura-ura kata, kami medical student tak dibenarkan ke ward minggu ni,
sebab kebanyakan patients yang involve dalam exam ada di situ,
dan mengelakkan kitorang yang 3rd year ini membocorkan soalan seperti yang pakcik tadi bagitau pada aku.

exam ikhtisas ini exam yang terakhir sebagai medical student,
tapi permulaan untuk menempuh alam pekerjaan yang sangat2 mencabar!

bittaufiq wannajah buat bakal-bakal doktor sekalian!

"dan bahawasanya manusia hanya memperoleh apa yang telah diusahakannya. sesungguhnya usahanya itu kelak akan diperlihatkan kepadanya. dan kemudian akan diberi balasan kepadanya dengan balasan yang paling sempurna (an-najm:39-41)

"saat kekalahan itu bermula apabila kamu merasa lemah dalam perjuangan dan saat kemenangan itu bermula apabila kamu melawan rasa lemah itu" syed qutb

p/s: aku pulak yang berdebar-debar :p

2 comments:

[MH] said...

sy ada senior, senior yg saya sayang sangat. kak hidayah ghani. kenal tak?

hu..

awak, take care!

azk2121 said...

alamak, xkenal la, klau tgk muka, mayb kenal kot. sbb kt cni, 1 batch ada 200 lebih stdnt. hoho

u too!

p/s: ingtkn dh smpai mesir :p