Sunday, March 4, 2012

busy

bismillah,


copied from prof F's facebook status;

me: your father didn't have the investigations we asked him to have before coming to clinic. 
relative: all of us are too busy to bring him to hospital. 
me: it is because of your father bringing you up properly that allowed all of you to have a "busy" life. 
relative:  (kept silence)
this is a reminder for me as well.
thank you emak and abah for making me a busy person today.

exam yang bakal menjelma ni, memang antara cabaran terhebat pernah dialami. jadi macam-macam perasaan datang. 


"saya rindu rumah. 
saya 'sakit rumah'. 
atau 
saya tak habis baca lagi, 
banyakkan topic tak cover lagi!"


tapi, bila mengenangkan mereka di rumah mungkin tengah sibuk mendoakan kita, atau memikirkan kita sedang berjuang berhabisan, semangat belajar datang semula!

bertahan!!!
nah, buat penguat jiwa;

"Ada seorang sahabat yang berjihad dengan gagah berani dalam sebuah pertempuran di masa Rasulullah. Ketika pertempuran berakhir, Rasulullah memberikan kepadanya bagiannya dari rampasan perang. Tetapi dia menolak dan berkata, "Demi Allah! Bukan untuk ini saya berperang bersama engkau. Saya berperang bersamamu agar saya terkena anak panah di sini lalu saya mendapati janji syurgaNya!" Dia menunjuk pada tenggorokannya. Setelah sahabat ini beranjak, Rasulullah bersabda, "Jika dia jujur pada Allah, Allah akan memenuhi kata-katanya!"
Benar. Ketika perang usai, sahabat ini ditemukan dalam kondisi syahid dengan anak panah menancap di lehernya. 
Apa yang kita ambil dari kisah ini? Setidaknya, saya belajar bahawa, ketika kita jujur pada Allah atas target-target kita, Dia akan menggenapkannya untuk kita. Pasti. 
(Saksikan Bahwa Aku Seorang Muslim, Salim A.Fillah, hlmn. 221)
Ketika kita jujur. Hanya ketika kita jujur dengan Allah. Benar-benar jujur. Allah pasti membenarkan! Belajarlah untuk jujur. Didiklah untuk ikhlas.
p.s: esok exam. dan moga ni exam terakhir sebelum naik tahun 5. amin. amin. amin!
p.s: moga amalanku juga sebanyak huruf-huruf di helaian nota dan buku yang dibaca.
p.s: doakan ye.


No comments: