Saturday, March 10, 2012

memo


bismillah,

selasa lepas, usai exam triad, balik ke bilik dengan perasaan bermacam,
sedih, takut dan kecewa,
sedih dengan persediaan yang tak bersungguh,
takut dengan natijah yang bakal di terima,
kecewa dengan diri sendiri.

tapi,
sesampai ke bilik, 
terima satu mesej dari dia,
pesan luqmanul hakim; "seseorang akan tetap menjadi ahli ilmu yang sejati selama dia masih menuntut. tetapi apabila pada satu ketika dia berkata, ‘aku sudah bijak’, maka sesungguhnya dia telah menjadi bodoh dengan sendirinya…”exam bukan medan menunjuk-nunjuk kebijaksanaan, tapi untuk mengukur keikhlasan kita terhadap ilmu.
terpukul dan tertembak.
pastu terbaca pula, status di facebook;
usaha itu kita,
natijah itu Allah punya

~hilal asyraf
terbaca lagi satu status;
aku membilang-bilang nikmat Tuhan, aku tak pun pernah sampai ke hujung, aku menoleh ke kiri memandang dosa-dosaku, aku membilang di jemari sedikitnya syukurku, aku mengintai pahala dan taatku padaMu, aku jadi keliru pada ikhlasku padaMu, aku pasrah dalam sunyi muhasabah diri, aku hanyalah nikmat dan rahmat Tuhanku.aku hanya seorang hamba yang hina di dalam pelukan nikmat dan rahmat Tuhanku ~us.nik abduh
dan sejak akhir-akhir ni, bila bukak quran, baca. pasti ada ayat yang memujuk dari Dia. pasti.
dan barang siapa berserah diri kepada Allah. sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada buhul (tali) yang kukuh. hanya kepada Allah kesudahan segala urusan (31: 22) 
dan bertawakallah kepada Allah. dan cukuplah Allah sebagai pemelihara (33: 3) 
siapakah yang dapat melindungi kamu dari (ketentuan) Allah jika Dia menghendaki bencana atasmu atau menghendaki rahmat untuk dirimu? mereka itu tidak akan mendapatkan pelindung dan penolong selain Allah (33:17)
Allahurabbi. aku hanya seorang hamba yang hina di pelukan nikmat dan rahmat Tuhanku. :')

p.s: masih berbaki 1 exam lagi isnin ni. allahumma yusahhil 'alaina.
p.s: balik rumah kejap. hoho

No comments: