Saturday, March 24, 2012

inspiration

bismillah,


kriingggggggggg...
dia call.
rindu kata dia.


aku yang tak begitu sensitif, membalas
"haha, yela tu. cakap betul-betul. nape akak?"
"betul la. memang saja nak call awak, sebab selalu nampak awak, tapi minggu ni tak nampak. tu yang rindu"
jawab dia.


terharu.
sembang sikit-sikit.
tentang kerisauan dia dengan soalan pelik-pelik exam ikhtisas itu,
aku dengar dan sesekali menyampuk.
dan dalam hati terdetik :
'insyaAllah, kakak-kakakku hebat-hebat belaka!'


“seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan, dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarat (penebus) dari dosa-dosanya.” (HR bukhari dan muslim) 
"aku tidak memiliki obsesi agar doa itu terkabul. obsesiku hanyalah keinginan untuk mengucapkan doa. kerana apabila aku terinspirasi untuk berdoa, pengabulan itu pasti datang beriringan, tatkala doa itu diucapkan." saidina Umar al-Khattab.

untuk kakak-kakakku sekalian, tak sabar rasanya mahu menukar status panggilan kalian kepada doktor-doktorku tersayang =) 
teruskan perjuangan. doa kami mengiringi!


--------------------------------------------------


Rasulullah pernah pesan supaya bersahabat dengan orang yang baik
memilih "nuthfah" yang baik
persekitaran yang baik
supaya ada aliran dan serapan yang baik-baik juga


dan banyakkan membaca al-quran, meski tak faham, tapi akan ada serapan maknawi yang aku tak sedar. entahlah, tapi sepertinya memang ada. kalau tak, dari mana tenang itu selalu ada, usai aku mencium dan meletak al-quran ke dada?


ataupun paling tidak, aku harus mengeluarkan kata-kata yang baik, dan menulis sesuatu yang baik.sampai satu masa, aku akan terserap dengan kata-kataku sendiri.


p.s: rindu nak berblog, rindu nak berusrah.
p.s: kurang update. sebab laptop ni macam tak sihat sangat. kadang batuk, kadang selsema. sampai mak cakap, bunyi laptop ni macam bunyi air tengah dijerang. huh. (alasan semata)

"when word fails you, say it with pictures."



"saat berbincang dengan seseorang, saya selalu tertarik untuk memperhatikan bagaimana ia berbicara.
saat membaca tulisan seseorang, saya selalu tertarik untuk memperhatikan bagaimana ia menulis.
kerana sesungguhnya bukan hanya idea yang penting, melainkan juga seni dalam mengolah gagasan, sehingga indah dan tenang untuk dihadam dan menarik untuk diresapi"

“kita menulis untuk merasakan hidup dua kali. saat menuliskan dan saat membacanya kembali”

puitis!



ada yang rindu rasanya. post ni untuk anda yang merindu. *perasan lebih*

2 comments:

ImimaysroN said...

alamak, macamana boleh tahu ni.. *perasan lebih* ^^

“kita menulis untuk merasakan hidup dua kali. saat menuliskan dan saat membacanya kembali”<--- suka sangat!

terinspirasi! terima kasih!

ok, sekarang balik baca buku.. :)

madziani said...

Takpe. Perasan tak kena bayar :P

Mestilah ada orang rindu :)

When I miss you,
I pick up the phone
And call you
Just by hearing your voice
Already a relief
My sadness, my doubtness.


And when I miss Allah
It a wireless connection
Forever will
Everyday
Our daily prayers and our dua
It always a double relief
My sadness, my doubtness.


Idea datang selaju adrenalin.