Sunday, July 4, 2010

kebergantungan terhadapNya



Salam,

Saya ada lesen motor dan lesen kereta. Lepas SPM, mak tak bagi kerja, so belajar memandu terusla. Alhamdulillah.. Tapi, saya belum ada kereta atau motor sendiri. Pernah mintak kat mak. Tapi nada gurau je la. Tak mintak kereta, tapi motor. Nak safe budget kononnya. Tapi mak kata, mak lebih suka anak dia bawa kereta berbanding motor. Bahaya katanya. Saya memang seorang yang berhati-hati..huhu..dengan kata lain, bawa kereta or motor dengan lambat tapi cermat.

" Awak memang bawak slow ye? "
" Ya Allah, slow nye awak bawak.. "

Geram je dengar dialog2 di atas..huu..Yela, semua tu ditujukan kepada saya. Yang pertama tu masa bawak kereta sorang kakak senior merangkap pemilik kereta tersebut. Yang dialog kedua tu masa bawak motor seorang sahabat yang lain. Tak tahula, mungkin saya belum benar-benar cekap untuk membawa kenderaan dengan laju. Atau mungkin jugak, saya memang penakut sikit. :p

Malam semalam ada usrah lepas maghrib. Saya dan sorang kakak akan naik motor bersama untuk ke usrah tersebut. Ya Allah, hanya Allah sahaja yang tahu betapa risau dan berdebarnya saya semasa dalam perjalanan tersebut. Kakak N memang cekap. Menyelit ke kiri, menyelit ke kanan. Menyelit antara ruang sempit antara kereta..Kat KL pulak tu.

Secara logiknya, saya akan berasa sejuk dan nyaman sebab menaiki motor di waktu malam, tapi tidak pada malam itu, saya berpeluh sebenarnya! Takut, risau semua ada. Membawa motor dengan sangat laju (bagi saya la, tak sempat pun nak tengok meter). Tapi memang terbukti pun, sebab tudung saya macam nak tercabut dah. Spec yang masih abnormal tu pun terpaksa dibukak bagi mengelakkan ia daripada melayang dan memasuki kenderaan lain. haha.

Tapi, memang benar, bila kita berada dalam kesusahan, dalam keresahan, tiada siapa lagi yang kita boleh harapkan atau meminta pertolongan. Hanya kepada Allah kita bergantung. Tak putus2 doa saya ucapkan. Tangan saya jugak tak duduk diam, asyik mengetuk-ngetuk belakang kakak N. Meminta dia supaya memperlahankan motornya itu, tapi tak de kesan pun. :p

Masa tu memang terasa dekat pada Allah. Memang manusia itu lemah, memang diri ini cepat leka dan lalai. Waktu perjalanan pulang, perasaan takut itu tidak ada lagi. Jadi doa itu juga kurang, dan pergantungan kepadaNya juga kurang. Astaghfirullah..Begitulah manusia, begitula aku, bila diuji kesusahan, bermacam-macam doa, mohon pertolongan dariNya, tapi bila berada dalam kesenangan, lupa akan doa yang pernah dipohonnya. Allah Allah Allah, lemahnya diri ini ..


“Dan jika Allah menimpakan sesuatu kemudaratan kepadamu, maka tidak ada yang menghilangkannya melainkan Dia dan jika Dia mendatangkan kebaikan kepadamu, maka Dia Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.” (Surah Al-An’am: 17)


“Dan apabila manusia ditimpa bahaya dia berdoa kepada Kami dalam keadaan berbaring, duduk atau berdiri, tetapi setelah Kami hilangkan bahaya itu daripadanya, dia (kembali) melalui (jalan yang sesat), seolah-olah dia tidak pernah berdoa kepada Kami untuk (menghilangkan) bahaya yang telah menimpanya, begitulah orang-orang yang melampaui batas itu memandang baik apa yang selalu mereka kerjakan.” (Surah Yunus: 12)

Ya Allah, ampunkan dosa-dosaku. Istiqamahkan ku dalam sentiasa mengingatiMu Ya Allah..

p/s 1: Kalaulah mak tahu ni, huhu..
p/s 2: telah memberi cadangan pada kakak N untuk amik lesen kereta
p/s 3: cwu xsiap lagi!
P/S 4: fungsi blog ni dinaiktaraf daripada terapi kepada muhasabah diri.


No comments: