Thursday, July 1, 2010

Blood taking




Salam,

Minggu ni minggu yang sibuk sikit sebab minggu depan dah kene hantar case write up(cwu). Case write up ni tentang 1 case yang perlu di tulis dengan detail tentang history patient, physical examination, lab investigation, management, ppd dan lain2 lagi. So, sebelum ni tak pernah nampak pun muka-muka tertentu, tiba2 muncul pulak minggu ni kat ward. Ish2, kamu ni cuba husnuzon. Diorang pegi ward waktu malam kot. Hari ni seronok sangat. Dapat amik darah patient. Masa melilau-lilau kat ward pagi tadi, nampak sorang doktor houseman lelaki nak siap2 amik darah patient. Kami pun terus bergerak ke sana. Tak berani nak cakap, so tengok2 je doktor tu dengan harapan doktor tu faham yang kami nak amik darah patient.

" Nape? nak amik darah ke? "
" Nak2!! "

Yes! doktor tu faham rupanya..huhu. So, ada 2 patient yang perlu diambil darahnya. So, saya diberi plastik bag yang mengandungi botol bertutup biru. Botol yang tutup warna biru ni kene amik banyak sikit darah die. Lebih kurang 4ml. Mula2, takut jugak, tapi bila fikir dah ada peluang ni, buat je la. Saya pun cepat2 sediakan alat2 untuk amik darah patient. Dah lengkap semua, terus bergerak ke katil patient. Mulanya fikir, nak tengok dulu kawan saya buat, tapi bila fikir balik, baik buat je terus, takde orang tengok, so kurang la pressurenya..huhu.
Sampai je kat katil..

" Hello uncle, saya mau amik darah sikit ye "
" Apa? Saya OKU, tak dengar, cakap kuat2 sikit "
" Mau amik darah uncle, bole kan "
" Amik darah lagi ka? Abis sudah lebam tangan amik darah "

Kesian sebenarnya dengan pesakit2 kat ward ni, setiap pagi ada je darah diorang diambil. Ni sume tuk wat macam2 test. Sambil saya mencari2 vein pakcik tu, saya pun sembang2 sikit dengan pakcik tu. Nak elak pakcik tu sakit bila saya amik darah nanti. Tup..! alhamdulillah masuk jugak darah dalam syringe tu. Pakcik tu tak sedar sebab tengah seronok bercakap.haha.

" Ok, dah uncle, tq ya "
" Oh, sudah ka? itu saja ka? "
" Aah, tu saja, tak sakit kan uncle, "

Dengan perasaan yang bahagia tu, saya pun kemas2 alat tadi, masukkan darah dalam botol bertutup biru tu dan mencari2 kawan saya tadi. Rupa-rupanya doktor pun ada sekali kat situ. Kawan saya dapat amik sikit je darah, sebab dah tertarik sekali needle tu. Nervous kot sebab ada doktor tengok.huhu. Pastu, bagi plastik tadi kat doktor.

" Doktor, dah amik "
" Yeke? biar betul "

Ish, doktor ni tak percaya kat aku rupanya..

" Betul la doktor, cukupkan, kalau tak cukup, ada lagi dalam syringe ni "
" Cukup2.. "
" Doktor, jap lagi nak minta sign ye "

Hehe. Kami kene isi log book. Dalam log book tu macam2 kene buat, antaranya venepuncture. Lepas dah buat kene minta doktor or nurse untuk sign sebagai bukti yang kita dah buat.

Ape2 pun, muga2 niat ku masih seperti dulu. Ya Allah muga dengan ilmu ini, dapatku manfaatkan untuk Islam tercinta.

Dari Abu Hurairah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang menempuh sesuatu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan di situ, maka Allah akan mempermudahkan baginya suatu jalan untuk menuju ke syurga." (Riwayat Muslim)

p/s 1: Kebanyakan doktor2 houseman kt ppukm ni graduan overseas (Ireland, Jordan dll). Hebat2 mereka ni
p/s 2: Malam ni nak pegi oncall kt A & E (bahagian kecemasan). Hari tu dah sesat n terperangkap dalam OT.huhu
p/s 3: Rindu nak balik rumah!
p/s 4: Spec masih seperti dulu..bila nak baiki ni?

No comments: