Thursday, July 29, 2010

Long case

salam,

Tadi aku telah selesai menjalani satu long case (history taking, physical exam, diff diagnosis, investigation, management). Tiada ucapan yang layak dilafaz selain alhamdulillah, syukur Ya Allah!

----------------------------------------

" Morning doctor, when can we present our long case?"
" Ok, tomorrow afternoon..I will pick up the case for you all"
" Hah? Erkk.. " (dalam hati)

Biasanya, untuk deparment surgery, case akan di cari oleh student sendiri, jadi kami ada lebih masa untuk prepare betul-betul case yang dipilih tu. Tapi, bila doktor cakap macam tu, maksudnya kami kene cover semua beds? semua?

Ya, itulah hakikatnya. Bila dapat tahu tu, aku terus bergegas ke ward untuk melihat case-case di ward. Aku pun mula membuat beberapa ward round sendiri(huhu) untuk terbiasa dengan semua case. Aku sangat tak suka case vascular. Tak taula kenapa. So, kecuali case vascular, aku try cover semua case. Aku exclude jugak case-case yang agak complicated dan patient yang dah agak nazak.

Dalam pukul 5.30pm, balik bilik. Malam tu ada study group pulak. Mula-mula fikir nak present aku punya tajuk je, pastu terus balik untuk study..tapi, bila fikir-fikir balik, stay je la sampai study group habis. sayang pulak kalau tak join sekali. Dalam pukul 11pm, sg habis. Diorang wish good luck untuk aku esok, dan pesan jangan stay up lama sangat.

Haha..stay up la konon. Dalam pukul 12am, aku dah tido. Memang study sikit-sikit je. Esoknya banyak keajaiban berlaku. SubhanAllah..Allah memang sentiasa membantu kita

1) Seminar pukul 11am dibatalkan, so aku ada lebih masa untuk study lagi

2) Bila sampai ward, ada sorang kawan ni nak suruh aku dengar dia present case, mula-mula rasa berat nak dengar sebab rasa banyak lagi benda tak cover. tapi takpelah tolong kawan. Rupa-rupanya case yang dia present tu adalah case yang bakal aku dapat!

3) Aku jadi orang ke 3/3 untuk present. The last person la. So, bila kawan aku yang pertama habis long case tu, muka dia lain. Tak senyum, dan nampak muka dia sedih. Dia kata doktor agak straight. Lama-lama lepas tu dia start nangis. Ya Allah, kawan aku ni dah la terrer still xdapat perfome well..yang aku ni pulak? Risau sangat masa tu. Sampai tangan aku sejuk macam ais. Badan pun rasa nak demam. Tapi, aku tawakal je.

4) Masa turn aku, aku disuruh ke ward perempuan. Jarak ward laki dan perempuan agak jauh. So, aku jalan agak belakang dari doktor tu. Takut.. Tiba-tiba dia tanya aku bebrapa soalan. 'bila habis posting?, lepas ni posting ape? Satu posting berapa minggu?' dan lain-lain. (dalam hati: mood dia dah baik ke?tadi macam moody sikit)

5) Sampai je kat sorang patient ni, sorang doktor tengah masukkan branula pada tangan dia. So, doktor aku terpaksa cari patient lain. Alhamdulillah, patient yang kedua ini pernah aku clerk sebelum ni dan aku dah dengar kawan aku present case ni pagi tadi kat aku. So, aku dah tahu apa-apa yang penting untuk ditanya. Doktor yang sepatutnya observe aku amik history dan wat PE, tak observe sangat pun. So, aku tak la nervous sangat masa tu.

6) Masa nak present finding tu, ada la tunggang terbalik buat ayat tu, tapi ok kot. Soalan-soalan yang ditanya oleh doktor pun tak susah sangat

kesimpulan:

-Allah adalah sebaik-sebaik penolong
-tido perlu cukup(hehe..semua tanya, lena tak tidur semalam. Aku kata tidur aku susah sikit nak terganggu walaupun ada perkara penting tuk dibuat esoknya. Sentiasa lena je.huhu)
-sentiasa berusaha membantu sahabat
-berbaik sangka dengan doktor(mula-mula kata doktor ni baik, pastu bila kawan aku menangis aku pun jadi takut, dan terus cakap dah tak suka kat doktor ni dah..huhu. lepas aku present dah suka balik)
-jangan suka sangat, nanti benci. Jangan benci sangat, nanti jadi suka

No comments: