Tuesday, April 26, 2011

when i was just a little girl

bismillah,

aku tak seperti mereka yang lain. punya cita-cita sejak azali.
mahu jadi peguam kerana pandai berkata-kata.
mahu jadi pensyarah kerana mahir mengajar.
mahu jadi engineer kerana minat fizik.
mahu jadi doktor kerana mak suruh (erk..?)
atau 1001 cita-cita lain dengan 1001 sebab tersendiri!

sejak kecil, aku tak punya cita-cita yang solid.
tak pasti apa pilihan di hati.

When I was just a little girl
I asked my mother what will I be
Will I be pretty
Will I be rich
Here's what she said to me

Que sera sera
Whatever will be will be
The future's not ours to see
Que sera sera

(selingan :p)

waktu zaman tadika, bila ke kedai pasti akan kupilih set permainan polis (yang ada gari, pistol bagai itu). polis kah cita-citaku?

waktu sekolah rendah banyak juga bertukar cita-cita tapi teringat karangan 'cita-citaku' yang salah eja semua perkataan pensyarah. s tertinggal, jadilah penyarah. sapa tau apa itu penyarah? mesti cikgu pun pening baca. pensyarah ke? ke pengarah? hoho

menginjak ke sekolah menengah, dakwin tanya apa cita-cita aku. aku malas nak jawab sangat. aku pun cakap 'askar' . sungguh, aku main-main je. tapi habis 1 rumah dicanangnya. bila keluar je cerita askar kat tv, semua orang pandang aku. ok. aku senyum je. bila aku pakai baju warna hijau lumut. semua orang angkat-angkat kening. ok. aku angkat kening balik :)

mak pernah cadangkan aku jadi peguam lantaran keenggananku kalah dalam berdebat dengan dakwin dan bajim.

masuk matrikulasi. cita-cita itu berubah lagi. hinggakan pening untuk mengisi borang upu.
pernah dengar 'kalau dalam family dah ada sorang doktor, anak-anak yang lain dah bole menghela nafas lega'

bila tanya pendapat mak, mak kata, " terpulangla, mak setuju je. "
ok. itu tak membantu.
tanya kakak aku pulak " amik dental la, medic susah "
ok, membantu sikit.

dekat matrik, ada kelas dengan ustaz, katanya jadilah doktor kalau yang berpeluang. insyaAllah banyak manfaatnya, pada kita dan ummah semua.

ada ustaz merangkap doktor perubatan datang bagi talk, juga di matrik. diceritakan tentang journey nya ke afghanistan dan negara-negara bergolak lain. bagaimana khidmat seorang doktor itu amat diperlukan. bukan doktor biasa. doktor muslim, muslimah!

===========================================

berjuanglah untuk menggapai apa sahaja cita-citamu itu! moga ianya menuju mardhatillah!

Kamu berada di satu penjuru daripada penjuru-penjuru Islam, oleh itu janganlah (kamu biarkan Islam) diserang dari penjurumu.

beradalah di posisi masing-masing. kita punya tugas yang sama dengan kemampuan yang berbeza!


p/s: sebenarnya, orang yang paling kuat menentang (tak la tentang sangat, just ada cubaan untuk melemahkan semangat) bila aku nak amik medic adalah kakak aku. katanya, jangan fikir sekali dua before applying for medic course but thousands time. Once u enter, its wasted to turning back.
p/s: mari baca ni, ni dan ni sebelum apply medic course ye adik2. sapa yang dah ada dalam bidang ni, mari kita teruskan ye, kawan-kawan!

[mendua-hampir ke situ]

Aku sadar bukan mudah
Untuk mengejar mimpi indah
Pernah suatu ketika dulu
Ku punya harapan besar
Kini aku tak pasti
Dapatkan ku miliki

Sudah jauh kita tempuh
Kekalkanlah impian lalu
Mungkin ada hikmat
Yang akan menunggu
Di penghujung jalan
Biar nanti kecewa
Setidak-tidaknya mencuba

Jika halangan menduga perjalanan kita
Janganlah kau putus asa
Karena DIA ada di sisi, setia menemani
Andai semangatmu gugur
Genggamlah tanganku
Kita hampir ke situ

Adakala ku terasa
Ketabahan tak setegar
Tetapi apakan daya
Berhenti separuh jalan
Percayalah padaku
Aku yakin kita mampu

Biar orang katakan
Rapuhnya harapan
Bukan mereka tentukan lagi
Kau ada Dia dan aku punya Dia
Amanlah akhirnya tetap bersama


2 comments:

Aku dan Diriku said...

km stuju dgn ap yg kakak ko ckp Once u enter, its wasted to turning back...lgpn dia telah melalui jln tuh lbh dl drpd ko..tp bg km, once kte da anggap kerja tuh sbg ibadah, ins.Allah, no matterhow big the obstacle, u will be surpass it somehow..slain guru & pensyarah, keje sbg doktor byk manfaatnye, slain merawat pesakit blh jgk jd daie..blh kumpul byk pahala..ins.Allah

sbg perkongsian, menurut kajian, org yg paling mudah dipercayai;
first, doktor, kemudian guru @ psyarah dan akhir skali br politician..

azk2121 said...

tq atas perkongsiannya embak :)