Sunday, May 8, 2011

kisah aku

bismillah,

teringat kisah lama;

aku: mak, nape mak suka beli bunga? dah banyak dah, tak jemu ke?
mak: bila dah minat, mana ada jemu.
aku: nape pompuan suka bunga? bapak tak minat pun.
mak: sebab bunga tu cantik, perempuan kan suka barang-barang cantik
aku: tapi, ana tak minat pun.
mak: bila kamu dah besar nanti, mesti kamu minat.
aku: yeke..? (nada tak percaya)

mak tengah pilih baju nak dipakai ke sekolah,

aku: baju ni mak. (sambil hulurkan)
mak: dah pakai dah minggu lepas.
aku: la, tak pela, bukan orang ingat pun
mak: ish, ada orang ingat.
aku: yeke mak? kalau ana, ana tak ingat pun orang tu pakai baju apa walaupun baru semalam dia pakai baju yang sama.
mak: nanti kamu dah besar, kamu mesti dapat ingat
aku: yeke..? (nada tak percaya lagi)

hari raya, mak hulurkan 1 kotak

aku: kotak apa ni mak..?
mak: pakai la gelang tu, manis sikit
aku: pelikla mak, nape pompuan kena pakai gelang, cincin. kadang-kadang tu kene make up, pakai kasut tinggi, simple je kan, lagi cantik.
mak: nanti kamu dah besar, baru la faham, nanti kamu pun nak pakai semua-semua tu.
aku: yeke mak?

=============================================

bila kecik-kecik dulu, selalu compare apa yang mak minat dengan apa yang aku minat,
mak suka bunga, aku tak suka.
mak minat melukis, aku minat menulis,
mak pandai mengemas menghias, aku pandai selerakkan barang (hoho, budak2 memang begitu)
suara mak sedap, pandai bertaranum, aku tak pandai pun.
mak pandai masak, aku pandai makan,
mak peramah, aku pendiam,
mak cantik, aku comel :p

mak selalu jadi idola aku, walau selalu berlainan minat dan sifat dengan mak.
selalu nak jadi macam mak,
kalau dah tak de bakat melukis, menghias semua tu, sekurang-kurangnya, aku harap aku boleh contohi sifat pemurah mak, sifat baik hati mak, sifat penyayang mak.

tak nak jadi besar lagi, sebab nak selalu tanya macam-macam soalan lagi kat mak,
tak nak jadi besar lagi, sebab nak bermanja-manja dengan mak,
tak nak jadi besar lagi, sebab nanti dah tak selalu dengan mak.
(hakikatnya, kita takkan selamanya dapat bersama mereka. guna masa yang ada dengan sebaiknya)

"ya Allah, sayangi ke2 ibu bapaku seperti mana mereka menyayangiku sejak aku kecil, kurniakan rahmat kasih sayangMu pada mereka. mereka yang mengasihiku tanpa syarat, mereka yang berkorban tenaga, masa untuk membesarkanku, mereka yang tak akan dapat aku balas jasa. istiqamahkan aku dalam mendoakan mereka berdua..tabah dan redhakan hatiku dan hati mereka saat Kau ambil nyawa kami.ya Allah..."

kita selalu lupa untuk doa agar Allah tabah n kuatkan hati kita semua saat berhadapan kematian orang yang kita sayang. (aku sangat lemah utk hadapi saat itu. kene kuatkan hati dengan sentiasa mohon doa dari Dia!)

ini enrty lama. repost sebab kekeringan idea.

----------------------------------------------------------------

ini baru tulis, buat penambah rasa.

bak kata mak aku sendiri, " sebenarnya hari-hari adalah hari ibu, bukan setakat 8mei je "
mesti mak dengar ceramah ustaz-ustazah kat tv cakap macam tu.

teringat ketika tazkirah oleh bob lokman di surau beberapa hari lepas, bob lokman menyeru ibu bapa sekalian untuk sentiasa mengawasi anak mereka, katanya

" jangan kita sorang je ke surau, ajak isteri, anak-anak kita sekali. ini tak. kita di surau, anak-anak kita tak tahu ke mana "

waktu ni la, mak mengusap belakang badan aku dan dakwin. sambil berkata, " alhamdulillah.. "

aku buat muka pelik. hu. tapi dah faham dah sebenarnya. mak selalu usap kepala kami juga, sambil doa supaya kami semua jadi anak yang soleh solehah.

mak selalu pesan, " nanti kalau mak dah tak ada, selalulah sedekahkan al-fatihah untuk mak, doakan mak dan bapak". sungguh, aku jadi sayu saat mak menyusun kata tentang itu.

bertambah sayu, tika melihat mak kepenatan tertido dengan telekungnya, dengan qurannya di sisi.
menatap wajahnya dengan kedut di dahi, uban di rambut, bukti penat lelah membesarkan kami,
menatap wajahnya dengan kasih sayang, mengharap redha dariMu, ya Allah

kisah aku bukan kisah ibu berlapar untuk anak-anak,
kisah ibuku bukan kisah pengorbanan ibu menyelamatkan anak-anak dari kebakaran rumah,
bukan juga kisah seorang ibu bekerja lebih masa untuk mencari rezeki buat anak-anak menyambung pengajian.

kisah aku, sama dengan kisah kita semua. kisah seorang ibu berkorban nyawa melahirkan kita.
aku tahu dia sayang aku, tapi banyak mana sayang itu aku tak perlu tahu. kerana ia infinity!

sayang mak! sangat-sangat <3
sentiasalah doa agar pahala kita yang sedikit, terlalu sedikit ini, dipindahkan semuanya kepada dua insan tercinta. itulah ibu dan bapa kita
untuk ibu dan bapa, tanganmu adalah seni, menentukan corak kami semua.
berterima kasihlah untuk itu wahai kamu yang bergelar anak!

p/s: aku tak pandai menzahirkan perkataan sayang itu dengan mudah. harapnya dapat dilontar dengan perbuatan :)
p/s: mak di bandung sekarang. baru sehari pergi, dah rindu

6 comments:

[MH] said...

:')
saya tiap2 hari rindu mak kat gombak sana.
hu.

hai, rindu awak. silalah terharu! hu

azk2121 said...

oh, memang terharu ;)

[MH] said...

saya terfikir nak buat blog baru. yang tiada siapa pun kenal saya sbg fathiyyah :D

azk2121 said...

hihi..sy sokong. tp, maybe tak bole nak tandingi blog yg sedia ada itu. kan kan? :p

[MH] said...

haha. kadang2 lagi best tulis bila org tak tahu kita siapa. hu

azk2121 said...

setuju :) tapi, pembaca vice versa pulak. rasa best kalau dpt tau siapa penulis yg menulis itu. hee