Tuesday, July 5, 2011

kisah dalam LRT


bismillah,

kepenatan hujung minggu ni berbayar dengan kehadiran mereka ke sini.
pergi ke tasik titiwangsa, tempat joging masa 1st and 2nd year dulu. (joging sekali sebulan je kot)

tengah makan-makan, mak tanya
"ada dengar radio ikim tak baru-baru ni."
aku jawab, "dengar la jugak, kenapa mak?"
mak tanya lagi tapi bila aku start blur-blur, mak mula bercerita;

ada pemanggil ni call radio ikim. dia cerita pengalaman dia masa naik LRT baru-baru ni.
waktu tu, dia baru balik kerja, dudukla dia dalam lrt tu.
sampai satu stesen ni, ada sorang laki dan dua orang anak dia masuk dalam lrt tu.
lelaki tu tertidur sebab kepenatan mungkin,
tapi anak-anak dia pulak berlari ke sana sini dalam lrt tu lepas ayah diorang tertidur,
bukan setakat lari, dan buat bising. mereka ganggu orang lain jugak.
yang tengah baca buku, ditarik buku itu, yang sedang tidur, diganggu tidur mereka,

orang ramai dalam lrt tu mula rasa geram dengan perangai budak-budak tu.
pemanggil yang call ikim tu pun cuba kejutkan ayah budak-budak tu dan beritahu apa yang berlaku.

lelaki itu terkejut bila diberitahu tentang anak-anaknya dan dia mula menangis. dan ceritakan sesuatu pada pemanggil itu;

"sebenarnya, saya dalam perjalanan nak ke hospital. isteri saya ada cancer, baru dapat tahu 2 hari lepas. tapi waktu itu, saya dan anak-anak tak dibenarkan melawat isteri hari itu. tapi, hari ni saya dapat panggilan dari hospital dan dibenarkan untuk jumpa dia." terhenti dan sebak, sebelum dia menyambung

"tapi, baru tadi, sebelum naik lrt ni, saya dapat panggilan sekali lagi dari hospital. katanya, isteri saya dah tak ada. saya tak tahu macam mana nak beritahu anak-anak saya. anak-anak saya gembira sangat sebab dah 2 hari tak jumpa mak mereka. anak-anak saya tak macam ni sebelum ni. mereka anak yang baik. tak suka ganggu orang lain. mungkin mereka gembira sangat sebab nak jumpa mak mereka," kata dia lagi dengan sebak dan tersekat-sekat

waktu perbualan itu, anak-anak lelaki itu masih berlari ke sana sini dengan gembira. ;(

--------------------------------------------------------------------------------------

mak cerita dengan sebak jugak. aku sedih, tapi sebab tengah makan jadi tenang je la dengar cerita tu.

"apa pengajaran yang kita dapat dalam cerita tu mak?" tanya aku dengan mulut penuh menyumbat nasi.

"berbaik sangka. mesti orang ramai dalam lrt tu anggap lelaki tu tak pandai jaga anak. biarkan diorang buat bising dan ganggu orang lain. padahal, kita tak tahu kisah disebalik itu"

aku tambah (dalam hati):

ibu bapa kita sebaik mungkin cuba sembunyikan masalah mereka dari pengetahuan kita. bukan waktu kita masih kecil je, sekarang pun sama. tak nak risau dan susahkan anak-anak. tapi kita jarang sedar itu semua. terlalu banyak mengadu masalah kita pada mereka berdua tanpa meluangkan masa mendengar keluhan atau masalah mereka. sadis.

"sometimes, you feel that you really need the prays from them, but actually you really need to pray for them."

p/s: mak cerita banyak lagi. tentang kucing, tentang BERSIH, tentang sekolah.
p/s: makan dengan gembira dekat tasik titiwangsa bersama keluarga tersayang dihiasi dengan kehadiran kereta kuda yang membawa sepasang pengantin cukup membuat hariku berbunga-bunga :p
p/s: walau sekejap, tapi bermakna.


2 comments:

lina said...

apa kaitannya kereta kuda pengantin dengan hati ko?
ada makna apa2kah ;p

rindunya kat ibu.

azk2121 said...

tak ada apa2 kaitan pun. suka tengok je. macam best je pengantin naik kereta kuda. hoho